Asociācija saceļ paniku, bet autogāzes cena faktiski nemainīsies!

Foto: iAuto.lv
Autonams | 15.10.2013

Vairāku asociāciju rosinātā pretdarbība autogāzes akcīzes nodokļa palielināšanai ir būtiski samazinājusi autogāzes iekārtu uzstādīšanas apjomus. Tai pašā laikā, autogāzes cena faktiski nemainīsies no šobrīd esošās.

Uzņēmuma „Autonams“ vadītājs Edvīns Panders atzīst, ka vairāku asociāciju rosinātā diskusija un pretdarbība autogāzes akcīzes nodokļa palielināšanai ir būtiski samazinājusi autogāzes iekārtu uzstādīšanas apjomus. Tai pašā laikā, neskatoties uz asociāciju priekšlaicīgo paniku, autogāzes cena faktiski nemainīsies no šobrīd esošās.

Edvīns Panders, SIA “Autonams” vadītājs: “Salīdzinājumā ar 2013. gada augustu, autogāzes iekārtu uzstādīšanas apjomi šī gada septembrī ir samazinājušies par 20%. Likumsakarīgi, ka tik straujš kritums ir noticis pēc Latvijas Degvielas tirgotāju un Latvijas Gāzes asociāciju draudiem, ka autogāzes akcīzes nodokļa palielināšana iznīcinās nozari. Faktiski asociācijas ar savu retoriku ir darījušas visu, lai nozari patiešām iznīcinātu.

Jāuzsver, ka plānotais autogāzes cenas kāpums būs minimāls un degvielas cenu svārstību dēļ ikdienā patērētājs to pat neizjutīs. Taču autogāzes nozare jau šobrīd ir cietusi no publiski izteiktajiem pieņēmumiem un diskusijām. ”

Foto: iAuto.lv

Jāatgādina, ka novembra vidū tiek plānota 2014. gada valsts budžeta un tā pavadošo likumprojektu apstiprināšana Saeimā, līdz ar to autogāzes akcīzes nodokļa likme tiks paaugstināta no 90 LVL līdz 113 LVL par 1000m3 autogāzes. Rezultātā ietekme uz autogāzes cenu būs simboliska, jo maksimālais cenas pieaugums autogāzei sasniegs vien 1,54 santīmus litrā.

“Arī līdz šim autogāzes cena ir periodiski pieaugusi un samazinājusies. Piemēram, šī gada janvārī cena par vienu litru gāzes bija 0,429 LVL, savukārt oktobrī tā ir samazinājusies līdz 0,375 LVL. Gāzes cenu svārstības ir bijušas 5 santīmu robežās, taču neskatoties uz to, tā vēl joprojām ir par 60% zemāka, nekā benzīna cena,“ skaidro Edvīns Panders.

Viens no skaļākajiem izteikumiem, kas ir nodarījis kaitējumu autogāzes nozarei, pieder Latvijas Degvielu tirgotāju asociācijas prezidentam Ojāram Karčevskim. Viņa apgalvojums, ka agri vai vēlu autogāzes cena sasniegs vismaz 70 santīmus litrā, praktiski paralizēja autogāzes iekārtu uzstādīšanu. Tieši pēc šī paziņojuma autovadītāji, kuri bija izlēmuši uzstādīt autogāzes iekārtu, no šī nodoma atteicās.

“Autonams” sola atpirkt uzstādītās autogāzes iekārtas
Neskatoties uz faktu, ka Ekonomikas un Finanšu ministrijas mēģināja glābt situāciju un nāca klajā ar paziņojumiem, ka autogāzes pieaugums būs tikai 1,54 santīmi un tas būtiski neietekmēs autogāzes lietotājus, baumas vairs nebija apturamas.

„ Mēs, kā viens no lielākajiem autogāzes iekārtu uzstādītājiem Latvijā, uzskatām, ka šobrīd abām asociācijām – Latvijas Degvielas tirgotāju un Latvijas Gāzes asociācijām - ir vismaz jāatvainojas nozarei par nodarīto kaitējumu, radot ieganstu baumām, ka autogāzes cena litrā sasniegs 0.70 LVL un ka autogāzes nozare tiks iznīcināta.

Savukārt tiem, kuri ir noticējuši asociāciju retorikai, es garantēju - “Autonams” atgriezīs samaksāto naudu par uzstādītajām gāzes iekārtām, ja 2014. gada janvārī autogāzes cena sasniegs 55% no benzīna cena,“ ierosina E. Panders.

Jāatgādina, ka savulaik ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts skaidroja, ka iegūtie 2,8 miljoni latu no autogāzes akcīzes nodokļa palielināšanas tiks novirzīti energoefektivitātes pasākumiem transportlīdzekļu sektorā vai autoceļu infrastruktūras uzlabošanā. Protams, aktuāls jautājums, vai iekasētie līdzekļi no akcīzes nodokļa palielināšanas būs pietiekami, lai, piemēram, uzlabotu Latvijas ceļu stāvokli.
Neapšaubāmi nākas aizdomāties, vai nodokļa paaugstināšana videi draudzīgam pārvietošanās veidam bija labākais risinājuma, kā lāpīt valsts budžetu.