DROŠĪBAS SPILVENI UN DROŠĪBAS JOSTAS

Pētījumu rezultāti liecina, ka tieši satiksmes negadījumi ir viens no biežākajiem mugurkaula ievainojumu cēloņiem*. Lai samazinātu ievainojumu risku, autovadītājiem vienmēr būtu jālieto drošības jostas un jāievēro pareiza atrašanās pozīcija pie stūres, kas sevī ietver drošas distances ievērošanu no drošības spilvenu atrašanās vietas un pareizi pielāgotu galvas balstu. Pētījumi liecina, ka drošības jostu izmantošana savienojumā ar drošības spilveniem samazina nāves un nopietnu ievainojumu rašanās risku pat par 63%. Tikai drošības jostu lietošana samazina nāves risku par nepilniem 50%, savukārt paļaušanās tikai uz drošības spilvenu – par aptuveni trešdaļu.**
„Pēc iekāpšanas automašīna, Jums vajadzētu atcerēties trīs lietas: piesprādzēt drošības jostas, pareizi pielāgot galvas balstu un saglabāt drošu distanci starp sevi un automašīnas stūres iekārtu un drošības spilvenu,” norāda Renault Braukšanas Skolas direktors. Drošības jostas ir veidotas ar mērķi absorbēt sadursmes radīto spēka triecienu un noturēt ķermeni sākotnējā pozīcijā. Drošības spilvens, savukārt, pasargā noteiktas ķermeņa daļas: galvu, kaklu un krūškurvi no sadursmes ar stūri, vējstiklu, mērinstrumentu paneli un citām virsmām, kas var radīt ievainojumus, tomēr tas nespēj absorbēt visu triecienu. Vairāku gadu pētījumu rezultāti liecina, ka paļaušanās tikai uz drošības spilvenu samazina nāves risku tikai par vienu trešdaļu, savukārt, ja papildus tiek lietotas vēl drošības jostas, tad izdzīvošanas iespējas ievērojami palielinās**.
Savas drošības nolūkos autovadītājiem vajadzētu ievērot arī citus drošības nosacījumus, piemēram, pareiza pozīcija. Ir ļoti svarīgi ievērot atbilstošu distanci no drošības spilvena – tas nav mīksts, tāpēc, lai būtu efektīvs, tas ir izstrādāts tā, ka pie liela ātruma izmanto pirotehniskās gāzes. „Lai drošības spilveni būtu maksimāli efektīvi, autovadītājam pie stūres vajadzētu apsēsties tādā pozīcijā, lai, izstiepjot rokas, plaukstu locītavas atrastos uz stūres. Minimālajai distancei starp stūri un krūškurvi vajadzētu būt 25 cm. Īpaši uzmanīgiem vajadzētu būt tiem autovadītājiem, kas ir neliela auguma,” brīdina Renault Braukšanas Skolas instruktori. Atrodoties pārāk tuvu drošības spilvenam, mēs palielinām risku gūt apdegumus, savukārt atrašanās pārāk tālu no drošības spilvena samazina tā efektivitāti. „ļoti svarīgi atcerēties arī par galvas balstiem. Jūsu galvas vidum vajadzētu atrastiem aptuveni galvas balsta centrālajā daļā,” norāda instruktori.Pat pie vismazākās sadursmes, galva vienmēr ar lielu triecienu tiek atsista atpakaļ, tāpēc pareizi pielāgots galvas balsts var ievērojami pasargāt jūsu sprandu.
Svarīgi atcerēties, ka sadursmes smagumam vajadzētu būt tieši proporcionālam ievainojumu gravitātei — pat tad, ja automašīna nav ievērojami cietusi negadījumā, pasažieri var būt guvuši smagus ievainojumus***. Pat iebraukšana nelielā bedrē stāvlaukumā var izraisīt muguras sāpes, kas var kļūt par iemeslu ilgstošam ievainojumam. Tieši tāpēc vienmēr jāapmeklē ārsts, ja jūtat kaut mazāko diskomfortu pēc kāda satiksmes negadījuma.
Atcerieties:
- Vienmēr piesprādzējiet drošības jostas;
- Saglabājiet drošu distanci ar stūres mehānismu – kā minimums 25 centimetri;
- Pielāgojiet galvas balsta augstumu — Jūsu galvas vidusdaļai jāatrodas aptuveni tā centrālajā daļā;
- Pat šķietami visniecīgākais sitiens var radīt nopietnas mugurkaula traumas — nenovērtējiet situācijas nopietnību par zemu un drošības nolūkos konsultējieties ar ārstu.
* Avots: No Tiesu medicīnas un kriminoloģijas arhīviem
** Avots: Pitsburgas Medicīnas centra universitāte
*** Avots: Muguras ievainojumi ceļu satiksmes negadījumos (Edin Lakasing un Zul A Mirza/Lielbritānija)
LASI VĒL
- BYD Atto 2 pavelk uz leju elektrisko krosoveru cenas latiņu (+ VIDEO)
- Kāpēc autovadītāji notic paziņojumiem no CSDD par it kā neapmaksātu sodu? (+ VIDEO)
- Kā organizēt 2 joslu satiksmi pilsētā ar velo joslu? Vai Barona ielā vajadzētu atjaunot stāvvietas? (+ VIDEO)
- Vajag vairāk veloceliņu - aizvadīts ikgadējais “Kritiskās masas” brauciens (+ VIDEO)
- Jēkabpilietis iekaro Baltijas auto izstādi ar “Karību jūras pirātu” auto (+ VIDEO)
- Policija soda: gājējs pārejas malā - apstāties un palaist? (+ VIDEO)
- Kā darbojas Neste jaunā Easy Wash koncepta automazgātava Rīgā? (+ VIDEO)
- Spānijā dīzelis lētāks kā Latvijā! Cenas: Dīzelis 1.399 un 95 benzīns 1.549 EUR - 30.04.2025. (+ VIDEO)
- Riepas komerctransportam un no pārstrādātām izejvielām (+ VIDEO)
- Gada pārsteigums 2025 – jaunais Toyota Camry. Ko saka “Latvijas Gada auto 2025” žūrija? (+ VIDEO)