Jaunais Volvo dzinējs Euro 6 transportlīdzekļiem

Foto:
G. | 05.07.2012

Volvo Trucks pašlaik nāk klajā ar dzinēju, kas īpaši izstrādāts, lai tas atbilstu stingrajiem Euro 6 apkārtējās vides standartiem. Slāpekļa oksīdu pieļaujamā koncentrācija samazināta par 77 procentiem, bet cieto daļiņu daudzums samazināts uz pusi. Līderos izvirzījies Volvo D13 460 Zs dzinējs, ar ko pašlaik darbina vairāk nekā vienu trešdaļu no visām Volvo kravas automašīnām.

“Volvo FH sērijas kravas automašīnās ir iestrādāts jauns 460 Zs Euro 6 dzinējs, kas optimāli pielāgots ātriem un ekonomiskiem pārvadājumiem pa labiem ceļiem. Jaunais dzinējs būs pieejams 2013. gada pavasarī” ziņo Mats Franzēns, Volvo Trucks Dzinēju stratēģijas un izstrādes nodaļas vadītājs.

Klientu pieprasījums pēc Euro 6 kravas automašīnām pagaidām vēl ir mērens. Kopš 2012. gada februāra ir iespējams sertificēt transportlīdzekļus saskaņā ar jauno normatīvu prasībām, taču šo prasību ievērošana būs obligāta visām jaunajām kravas automašīnām tikai pēc diviem gadiem. Lai nodrošinātu atbilstību stingrajiem emisijas standartiem, jāpilnveido dzinēju izstrādes process, tātad jāievieš arī daudz jaunu detaļu, kas, savukārt, rada lielākas klientu izmaksas. Taču šīs palielinātās izmaksas var daļēji kompensēt ar dažādiem finansiāliem stimuliem un motivējošiem piedāvājumiem, ko pārsvarā izstrādā reģionālo un tālo pārvadājumu kravas automašīnām Eiropā.

“Pašlaik ir grūti paredzēt, cik liels būs pieprasījums. Piedāvājot mūsu visiecienītāko dzinēju ar Euro 6 standartam atbilstošu konfigurāciju, mēs apmierinām daudzu savu klientu vajadzības. Pārējie mūsu klāstā esošie Euro 6 standarta prasībām atbilstošie dzinēji tiks laisti apgrozībā krietnu laiku, pirms šīs prasības kļūs obligātas, – tas būs 2014. gada 1. janvārī,” stāsta Mats Franzēns.

Pārbaudīta un sevi apliecinājusi tehnoloģija

Volvo D13 dzinējs Euro 6 transportlīdzekļiem ir izstrādāts, par pamatu ņemot pārbaudīto un sevi apliecinājušo Volvo Euro 5 dzinēju. Tāpat kā Eiro 5 dzinējam arī jaunajam dzinējam ir 6 cilindru rinda ar sūkņsprauslām un izplūdes gāzu katalītisko pārveidotāju (SCR). Lai nodrošinātu atbilstību jaunajām emisijas prasībām, mēs izmantojam arī izplūdes gāzu recirkulāciju (EGR) un dīzeļdzinēja cieto daļiņu filtru (DPF) – šīs sistēmas Volvo Trucks jau vairākus gadus izmanto ASV un Japānā. Salīdzinājumā ar Euro 5 slāpekļa oksīdu pieļaujamā koncentrācija samazināta par 77 procentiem, bet cieto daļiņu daudzums – uz pusi.

Uzmanība vērsta uz degvielas ekonomiju un uzticamību

SCR sistēma, kas pārveido izplūdes gāzēs esošo slāpekļa oksīdu par nekaitīgu slāpekļa gāzi un ūdens tvaikiem, ir iestrādāta kopā ar cieto daļiņu filtru kompaktā korpusā, kas minimāli aizņem vietu. Cieto daļiņu filtrs, kas aiztur un sadedzina mikroskopiskās, izplūdes gāzēs esošās daļiņas, automātiski reģenerējas darbības laikā. EGR sistēmu galvenokārt izmanto, lai paaugstinātu izplūdes gāzu temperatūru, kad dzinējs nav pietiekami karsts, lai uzkarsētu izplūdes gāzes līdz temperatūrai, kas vajadzīga optimālai SCR sistēmas darbībai – vismaz 250 °C. Atšķirībā no parastām EGR sistēmām, kas dzesē recirkulētās izplūdes gāzes, lai samazinātu dzinēja temperatūru, tādējādi samazinot slāpekļa oksīdu koncentrāciju, Euro 6 dzinēja EGR sistēma, braucot pa automaģistrālēm, praktiski netiek aktivizēta, tāpēc šajā laikā tā neietekmē degvielas patēriņu.

“Mēs esam izstrādājuši uzticamu risinājumu, kas ne tikai atbilst emisijas prasībām, bet arī nodrošina klientiem lielākas priekšrocības – ekonomisku degvielas patēriņu un bezrūpīgu tehniskā stāvokļa uzturēšanu,” piebilst Mats Franzēns.


Fakti par Volvo D13 460 Zs dzinēju Euro 6 transportlīdzekļiem

  • Rindas, sešu cilindru, 13 litru dzinējs ar 460 Zs jaudu.
  • Maks. jauda ar 1400–1900 apgr./min: 338 kW.
  • Maks. griezes moments ar 1000–1400 apgr./min: 2300 Nm.
  • Automātiskā pārnesumkārba – Volvo I-Shift.
  • Dzinēja bremze VEB+ ar 2300 apgr./min: 375 kW.
  • Pieejams Volvo FH sērijai, 4 x 2/6 x 2, vilcējiem un kravas automašīnām, tostarp bīstamiem kravu pārvadājumiem pielāgotiem transportlīdzekļiem (ADR).
  • Pieejams gan labās, gan kreisās puses kustībai paredzētajām kravas automašīnām.

Fakti par Euro 6

·       Viena piektdaļa no Euro 5 dzinēja slāpekļa oksīdu daudzuma izplūdes gāzēs.

·       Puse no Euro 5 dzinēja cieto daļiņu daudzuma.

·       Saskaņā ar izplūdes gāzu normatīviem obligāti būs jānodrošina minimālā apkārtējā temperatūra – 7 °C.

·       Izplūdes gāzu normatīvi ietver prasības par slāpekļa oksīdu (NOx) izmešu koncentrāciju, cieto daļiņu (masu), cieto daļiņu (daudzumu), amonjaka (NH3), oglekļa monoksīda (CO) un ogļūdeņražu (HC) daudzumu.