Kustība pareizā virzienā: pareizi izvēlēti diski un riepas samazina CO2 izmešus

Pēc Starptautiskās enerģijas aģentūras datiem 2010. gadā fosilās degvielas sadegšanas radītie CO2 izmeši pieauga par vairāk nekā 5%. Transporta nozare tajā pašā laikā velta milzīgus resursus, lai samazinātu CO2 apmēru par vismaz dažiem procentiem. Savukārt Volvo Trucks un Michelin veikts pētījums atklāj, ka nelielu izmaiņu veikšana transportlīdzekļiem var sniegt necerēti lielu ietekmi uz degvielas patēriņu un CO2 izmešiem.
Novembrī kļuva zināms, ka jauns starptautisks protokols par klimata aizsardzību tiks noslēgts ne ātrāk kā 2020. gadā, un tas nozīmē, ka vēl lielāka nozīme ir personīgai cilvēku un uzņēmumu rīcībai oglekļa dioksīda izmešu samazināšanas jomā.
Kravas automašīnu ražotāja Volvo Trucks un riepu ražotāja Michelin nesen veikts pētījums atklāj, ka ātri un vienkārši pasākumi var ievērojami ietekmēt izmešu līmeni bez nepieciešamības būtiski mainīt darba kārtību: pietiek ar jūsu transportlīdzekļa riepu un disku pārbaudi un pareizu izvēli.
Pētījumā atklāts, ka pareiza tipa riepas, gaisa spiediens tajās un riteņu savērsums var samazināt degvielas patēriņu un līdz ar to arī CO2 izmešus par līdz pat 15%. Ja, skatoties no ekoloģijas viedokļa, tas kādam varbūt neizsaka daudz, tad finanšu izteiksmē šāds ietaupījums ir līdzvērtīgs 8000 eiro gadā uz vienu kravas automašīnu.
„Mēs zinām, ka riteņu savērsums, riepu veids un gaisa spiediens tajās būtiski ietekmē degvielas patēriņu,” saka Arne Helge Andreasens (Arne-Helge Andreassen), Volvo Trucks Pēcpārdošanas nodaļas riepu un riteņu savērsuma uzņēmējdarbības sfēras vadītājs. Transporta nozarē ir nepietiekama izpratne par riepu un riteņu savērsuma pārbaudes svarīgumu gan kravas automašīnai, gan piekabei. Mūsu dīleri palīdz transporta uzņēmumiem pārbaudīt visu sastāvu un novērst atklātās problēmas. Ja to darītu visi, tas būtiski samazinātu oglekļa dioksīda izmešus.”
Volvo Trucks un Michelin nolēma apkopot statistikas datus par to, kādā mērā riteņu savērsums, gaisa spiediens un rites pretestība ietekmē degvielas patēriņu un līdz ar to CO2 izmešus. Divu nedēļu laikā 100 km testā sastāvs ar vislabākajām riepām, gaisa spiedienu un riteņu savērsumu tika salīdzināts ar transportlīdzekli ar dažādiem riteņu savērsumiem un riepu parametriem.
Testi tika veikti uz ceļa un darbnīcā rūpīgā SP (Zviedrijas Tehniskās izpētes institūta uzraudzībā). Kravas automašīnas tika aprīkotas ne tikai ar degvielas līmeņa rādītājiem, bet arī ar īpašiem instrumentiem precīzai ātruma, riepu nodiluma, gaisa spiediena riepās un rites pretestības mērīšanai. Testu inženieri precizēja rezultātus, ņemot vērā tādu faktoru kā vēja, lietus un temperatūras ietekmi.
„Visi testu apstākļi bija reāli un netika pieļautas netipiskas situācijas,” saka Arne Helge Andreasens. „Reālie apstākļi ir pietiekami sarežģīti. Dīzeļdegvielas patēriņš būtiski pieaug, ja riteņi nav pilnībā paralēli. Tas attiecas gan uz celtniecības tehniku, gan uz tālsatiksmes pārvadājumu transportu.”
Analizējot rezultātus, ir secināts, ka riteņu savērsums un izvēle kopumā var ietekmēt degvielas patēriņu pat par 14,5%. Pareizi izvēlētas riepas var samazināt patēriņu par 11%, pareizs spiediens riepās par 1%, bet pareizs savērsums – par 2,5%.
Žaks de Džankomoni (Jacques de Giancomoni), Michelin tehniskais klientu menedžeris, skaidro, ka vienu trešdaļu degvielas patēriņa veido riepu rites pretestība. „Pareiza riepu izvēle ir ārkārtīgi svarīga,” viņš saka. „Svarīgi ir arī pārbaudīt gaisa spiedienu riepās, kas arī būtiski ietekmē degvielas patēriņu.”
Arne Helge Andreasens saka, ka Volvo kā kravas transportlīdzekļu ražotājs jūtas atbildīgs par savu produktu radīto ietekmi un attiecas pret šo jautājumu nopietni. „Mums ir jādara viss iespējamais, lai samazinātu oglekļa dioksīda izmešus,” saka viņš. „Ar ekonomisku dzinēju konstruēšanu nav pietiekami. Volvo Trucks nepārtraukti mēģina dažādos veidos samazināt savu transportlīdzekļu degvielas patēriņu visā to lietderības laikā.”
Protams, ka pareizs gaisa spiediens riepās un riteņu savērsums neapturēs klimata pārmaiņas, bet tā kā komerctransports rada apmēram 30%–40% no kopējiem sauszemes transporta oglekļa dioksīda izmešiem, tas var būt viens no daudziem nelieliem soļiem ceļā uz nākotni ar mazākiem oglekļa izmešiem.
Tests
- Tika veikts Halleredā (Hällered), Volvo izmēģinājumu trasē Zviedrijā.
- Tika izmantotas divas Volvo FH 4x2 kravas automašīnas, katra ar 500 ZS 13 litru dzinēju.
- Katra no tām vilka pilnībā piekrautu furgona piekabi ar 40 tonnu kopējo masu.
- Vienam no sastāviem bija nepareizi noregulēts riteņu savērsums, dažādas riepas un dažādi gaisa spiedieni tajās.
- Lai nodrošinātu stingru zinātniskās pieejas ievērošanu testos, tos uzraudzīja SP (Zviedrijas Tehniskās izpētes institūta) pārstāvis.
Lai iepazītos ar citiem piemēriem, kā transporta uzņēmumi var samazināt degvielas patēriņu ar salīdzinoši vienkāršiem risinājumiem, apmeklējiet: http://everydropcounts.volvotrucks.com
LASI VĒL
- TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Kāds ir jaunais Škoda Kodiaq RS? (+ VIDEO)
- Ministrs uzdod pārtraukt līgumu slēgšanu par vēja parku attīstīšanu “Latvijas valsts mežu” zemēs (+ VIDEO)
- 500 km no Zilupes līdz Liepājai – divi vīri ar velosipēdiem šķērso Latviju (+ VIDEO)
- Eiropas tūres ietvaros popularizē Neste MY atjaunīgo degvielu (+ VIDEO)
- Jo trakāk, jo labāk - Lasvegasas Rat Rod šovs (+ VIDEO)
- BMW aiztraucas, Škoda nokrīt ritenis (+ VIDEO)
- Jānis Vanks salīdzina KIA Sorento un Hyundai Santa Fe (+ VIDEO)
- Ar ko atšķiras 400 un 800 voltu elektromobiļi? (+ VIDEO)
- Cik droša ir mūsu energoapgāde, un ko Latvija var mācīties no Ukrainas? (+ VIDEO)
- Auto un motorollera sadursme, kurš vainīgs? (+ VIDEO)